mojtaba arabi 701 روز پیش
بازدید 4818 ۱۰ دیدگاه

مقایسه اینتل و AMD: نبرد هیولا و گودزیلا

اگر به دنبال انتخاب بهترین سی پی یو برای بازی یا workstation هستید هیچ راهی به جز انتخاب Intel یا AMD ندارید. هرچند که هر دو سازنده طرفداران متعصبی دارند که انتخاب را برای شما سخت می کنند. اما در حقیقت این یک راه ساده و روشن است که شما باید انتخاب کنید. برای کاربری عمومی هر دو به اندازه کافی خوب هستند تا از پس نیازهای شما بر بیایند اما در ادامه سعی خواهیم کرد تا به بحث بی پایان مقایسه اینتل و AMD بپردازیم

برای آگاهی بیشتر راهنمای خرید کامپیوتر و راهنمای خرید CPU را مطالعه کنید.

تاریخچه مقایسه اینتل و AMD

AMD تا قبل از نسل دوازدهم اینتل با نام Alder lake، پیشتازی می کرد و سوار بر بازار جهانی بود اما با تغییر معماری اینتل، این تخت پادشاهی سرنگون شد. عملکرد خیره کننده پردازشگرهای نسل دوازدهم پیشرفت تحسین برانگیزی داشت. AMD مجدادا با سری Ryzen 7 قدرت خود را به رخ کشید تا اینکه همین اواخر پردازنده های Raptor lake زمزمه های تغییر مجدد در بازی را سردادند.

در این مقاله هفت آیتم برای مقایسه سی پی یوهای اینتل و AMD شامل قیمت، عملکرد، پشتیبانی از درایور، مصرف برق، امنیت، معماری و لیتوگرافی را برای پردازنده های دسکتاپ بررسی می کنیم.

تا زمان نگارش این مقاله AMD با معرفی Ryzen 9 7900x ، Ryzen 9 7950x وRyzen 5 7600x  بار دیگر سعی کرد تا قدرتنمایی کند اما اینتل با معرفی i9 13900K یک ضدحمله غافل گیرانه زد در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازم.

مقایسه اینتل و AMD- نسل سیزدهم و نسل ششم
مقایسه عملکرد اینتل و AMD در آخرین پردازشگرهای موجود

در ابتدای معرفی سری Ryzen 5000  در همه موارد مهم از جمله در بازی، عملکرد در برنامه ها، توان حرارتی و مصرف برق اینتل را پشت سر گذاشت تا اینکه اینتل با معرفی نسل دوازدهم خود و به لطف هسته های هیبریدی همه را غافلگیر کرد. برای سری Ryzen 7000 نیز ظاهرا همین موضوع اتفاق افتاده است.

البته همینطور که می بینید نبرد این دو هیولا با پیشرفت یکی و پا پس نکشیدن دیگری همچنان جذاب دنبال می شود.

AMD و برتری نسبت به اینتل

AMD با معماری های سری Zen توقعات کاربران از سیستم های High End را بالابرد در حالیکه اینتل غرق در لیتوگرافی ۱۴ نانومتری خود و نسل یازدهم Skylake بود. در گذشته نه چندان دور شاهد بودیم که سی پی یو های AMD از تمرکز بر قدرت تبدیل به محصولاتی با هسته های بیشتر، عملکرد بهتر و نیاز کمتر به برق  را فراهم کردند.

همزمان با آن اینتل فقط به افزودن هسته اقدام می کرد که در عمل نسبت به AMD بهره وری کمتری ارائه می داد و فقط مصرف انرژی و تولید گرما را بالاتر می برد.

اورکلاک سی پی یو

رقابت AMD در مقابل اینتل کاملاً تغییر کرده است، زیرا اینتل اکنون نسبت قیمت به عملکرد AMD را کاملاً با تراشه های Alder lake تضعیف کرده است. علاوه بر این ، با بیشترین تغییر در روش کلی طراحی، به معماری های اساسی ، که در یک دهه گذشته دیدیم ، ارائه نمی شود. آنها همچنین با فرآیند جدید “Intel 7” تحویل داده می شوند ، که به ویژه در برابر فرآیندهای بالاترTSMC  ای ام دی ، بسیار رقابتی بوده است.

پیشتازی با نسل پنج رم و پی سی آی اکسپرس

اینتل با این تغییرات به فناوری های DDR5 و PCIe 5 را نیز در دسترس قرار داد در حالیکه AMD هنوز در محدوده PCIe 4 و پشتیبانی از رم های DDR4 قرار داشت. ولی قابلیت اورکلاک کردن سی پی یو هنوز هم همان روند قبلی را طی می کند در حالیکه AMD قابلیت اورکلاک را برای بیشتر مدل ها فعال کرده است.(پردازنده های آنلاک با نشانه K قابلیت اورکلاک دارند).

البته عملکر سری K اینتل همچنان خیره کننده است و دست برتر با آنهاست.اگر مادربرد با چیپست Z690 مثل asus rog strix z690 تهیه کنید امکان اورکلاک بهتری نسبت به سری Ryzen 5000 خواهید داشت.

برای آشنایی بیشتر، راهنمای خرید مادربرد را مطالعه کنید.

اینتل در زمینه اورکلاک کردن از نسل دهم به بعد به بالاتر از فرکانس ۵ گیگاهرتزی می رسد و این برای حرفه ای ها در این زمینه واقع خوشحال کننده است. AMD نیز از فناوری انحصاری خود به نام PBO(Precision Boost Overdrive )  بهره می برد که امکان اورکلاک کردن از طریق یک کلیک برای کاربران فراهم کرده است.

در این مقوله باید گفت AMD برای کاربران عادی که دانش آنچنانی ندارند بهتر است اما بیشترین بهره وری را اینتل ارائه می دهد.

عملکرد کلی در بازی

البته AMD برای اینکه نسبت عملکرد به قیمت را افزایش دهد اخیرا در سطح جهانی اقدام به کاهش قیمت کرده است. اما این تنها راهکار آنها نبود زیرا Ryzen 7 5800X3D با حافظه پنهان سه بعدی و ۹۶ مگابایت کش را به بازار روانه کرد و در زمینه بازی بهبود ۱۵ درصدی داشت اما هنوز هم اینتل قدرت برتر در عملکرد کلی است.

علیرغم به روز رسانی های عملکردی و قیمتی اخیر، اینتل برنده نبرد امروز است. یک پردازنده AMD هنوز هم می تواند بهترین انتخاب برای نیاز شما باشد مخصوصا اگر یک پردازشگر کم مصرف یا یک مادربرد ارزان بخواهید. اما اگر بهترین عملکرد در بازی و یا برنامه های مختلف را می خواهید، به حداکثر توان سی پی یو در اورکلاک نیاز دارید و یا قصد خرید یک کارت گرافیک مجزا را ندارید اینتل شایستگی خدمت به شما را دارد.

راهنمای خرید کارت گرافیک اطلاعات بیشتری درباره پردازش تصویر ارائه می دهد.

البته این روند ثابت نمی ماند کما اینکه معماری Zen4 سطح عملکردی بالاتری را نشان داد. در هر صورت این انتهای مقایسه اینتل و AMD نیست و این مبارزه همچنان ادامه دارد.

مقایسه Intel با AMD در بازی

برای بازی‌ها، هر دو برند Intel و AMD پردازنده‌های خوبی را در ارائه دارند. انتخاب بین این دو بستگی به عوامل زیر دارد:

  1. عملکرد: هر دو برند پردازنده‌های قوی و عملکرد بالا را ارائه می‌دهند. اما توصیه می‌شود قبل از خرید، مقایسه دقیق‌تری انجام دهید و به مدل و نسل پردازنده توجه کنید. همچنین، ممکن است بازی‌های خاصی بهینه‌تر بر روی پردازنده‌های خاصی اجرا شوند. بنابراین، بررسی نیازها و توصیه‌های سازندگان بازی‌ها می‌تواند کمک کند.
  2. قیمت: قیمت پردازنده‌های Intel معمولاً بیشتر از AMD است. اگر بودجه‌ی محدودی دارید و می‌خواهید پردازنده قدرتمندی را برای بازی‌ها خریداری کنید، AMD می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  3. سایر عوامل: به عوامل دیگری مانند مادربورد سازگار، سیستم خنک‌کننده، پشتیبانی از فناوری‌های خاص مانند overclocking و سایر ویژگی‌های مورد نیاز خود نیز توجه کنید.

در نهایت، باید توجه داشت که پردازنده تنها یکی از عوامل تعیین کننده عملکرد بازی است و سایر عوامل مانند کارت گرافیک، حافظه رم و سرعت هارد دیسک نیز نقش مهمی در تجربه بازی دارند.

مقایسه اینتل و AMD در قیمت و ارزش

قیمت تقریبا مهم ترین فاکتور برای همه است. جایی که AMD در ابتدا قیمت های واقعا بالایی را ارائه داد مخصوصا که امکاناتی مثل اورکلاکینگ برای بیشتر پردازشگرها فعال بود.

پس هرچه سریعتر، گرانتر تا اینکه اینتل پردازشگر های سری K را با قیمت های بسیار رقابتی و عملکرد خیره کننده مثل i5 12600K به بازار ارائه کرد. قیمتی منصفانه برای عملکردی خیره کننده. در ادامه تصویری از لیست قیمت و ارزش را به انتخاب کاربران، در زیر می بینید.

مقایسه اینتل و AMD از نگاه کاربران

استفاده از تعداد هسته‌ها و نخ ‌های بیشتر از طریق هسته های هیبریدی و معماری جدید با همان قیمت قبلی به شدت AMD را تحت فشار قرار داد. برای اطلاعات بیشتر مقایسه ۱۲۶۰۰K  و ۱۲۷۰۰K را بخوانید.

البته این همه ماجرا نیست چون AMD همچنان در کامپیوتر های بالارده دست برتر را دراختیار دارد جایی که سری Threadripper همچنان پیشتازی می کند. باید گفت AMD پردازنده های خود را با فن ارائه می کند ولی اینتل به خصوص پردازنده های سری K را بدون فن ارائه کرده است.

در ضمن باید بدانید برای بهترین عملکرد در سری ارزشمند K باید یک مادربرد با چیپست Z تهیه کنید و با چیپست B650 و H670 امکان اورکلاک رم برای شما فراهم می شود. مضاف بر این نهایتا از یک مادربرد چیپست اینتل برای دو نسل سی پی یو سازگاری دارد و برای ارتقا حتما باید مادربرد خود را نیز تغییر دهید. امری که برای AMD کمی متفاوت تر است.

هرچند که پشتیبانی از DDR5 باعث افزایش قیمت مادربرد ها می شود اما سی پی یو های اینتل به خوبی با DDR4 نیز سازگاری دارند. این به شما امکان می دهد تا مادربردهای ارزان تر و فراوان تر DDR4 را استفاده کنید.

یکی دیگر از آیتم ها که AMD در آن از اینتل عقب تر است مبحث گرافیک یکپارچه است. جایی که AMD سعی کرده تا باRyzen   5 5600G و Ryzen 7 5700G فاصله خود را با رقیب کم کند اما کیفیت گرافیک اینتل برتر است.

قیمت و عملکرد در بازی

در همه بازه های قیمتی اینتل پیشتاز است و از نظر عملکرد در بازی نیز بهتر عمل می کند. پردازشگر های اینتل کارایی بهتری در ویندوز ۱۰ و ۱۱ نسبت به AMD دارند

Ryzen 7 5800x3D از نظر سرعت چه در حالت پایه و چه در حالت اورکلاک از ۱۲۹۰۰K سریعتر است اما ملاک برای ما عملکرد است که بازنده رقابت Ryzen 7 5800x3D است.

اگر قصد دارید بهترین تنظیمات را دربازی دریافت کنید و پول کمتری هم بپردازید یک ۱۲۷۰۰K سایه ای از ۱۲۹۰۰K است. این درحالیست که ۱۲۶۰۰K ارزانتر است و عملکرد خیلی خوبی از خود در بازی ها به جا می گذارد.

۱۲۴۰۰F پرفروشترین پردازنده های برای گیمیر های میان رده است چون ارزش خرید خیلی بالایی را ایجاد می کند.

با این همه در نظر داشته باشید که هرچه قیمت یک پردازنده بیشتر شود ارزش خرید آن کمتر می شود. پس اگر به دنبال خرید بر اساس بودجه هستید نکات بالا را فراموش نکنید.

محصولات AMD در سری های Ryzen 3 ، Ryzen 5 ، Ryzen 7 ،Ryzen 9 و برای سیستم های بالارده  Threadripper عرضه می شوند و اینتل سری های Core I3 ، Core I5 ​​، Core I9 و خانواده های Cascade Lake-X را برای بالارده ها معرفی کرده است.

درحالیکه سیستم های بالارده اینتل آخرین بار در ۲۰۱۹ معرفی شدند AMD با ترکیب عملکرد و قیمت محصولات خود را با پسوند pro  به بازار عرضه کرد و در این زمینه جای هیچ رقابتی را باقی نگذاست. Threadripper Pro 5000WX به معنی واقعی کلمه بر Cascade Lake-X فائق آمده است.

هیولای ۶۴ هسته ای Threadripper Pro 5995WX از نزدیک ترین رقیب خود از شرکت اینل یعنی Intel W-3175X

با ۲۸ هسته جلوتر است، هرچند که بیش از ۲ برابر آن قیمت دارد.

مقایسه گرما و مصرف برق

برای مقایسه قدرت و گرمای تولید شده باید به تکنولوژی های متفاوت هر دو شرکت اشاره کرد. AMD با طراحی کوچک از ۷ نانومتر به ۵ نانومتر در سری جدید خود رسید اما انقلاب اینتل با طراحی بزرگ از ۱۴ نانومتر به ۱۰ محقق شد.

با این کار مصرف انرژی و تولید گرما به طور محسوس کاهش پیدا کرده است اما همچنان معماری و لیتوگرافی AMD کم مصرف تر و خنک تر است. برای پردازنده هایی که دمای بیشتری تولید می کنند نیاز مبرم به یک فن سی پی یو قوی دارید.

مقایسه اینتل و AMD در این زمینه هرچند با نوآوری اینتل همراه بود و کاهش محسوس نسبت به نسل های قبل تر داشت اما هنوز هم معماری Zen 4 با لیتوگرافی ۵ نانومتری خنک تر و کم مصرف تر عمل می کند.

جدول مقایسه سی پی یو Intel با AMD

در ادامه در یک جدول مقایسه سی پی یو Intel با AMD را نشان می دهم

  AMDIntel
معماری Zenمعماری Coreمعماری
متنوع (معمولاً ۴-۱۶)متنوع (معمولاً ۴-۱۸)تعداد هسته‌ها
متناسب با تعداد هسته از ۴ تا ۳۲متناسب با تعداد هسته از ۴ تا ۳۶ تعداد رشته‌ها
متناسب با نوع پردازنده از ۴ تا ۶۴متناسب با نوع پردازنده از ۴ تا ۳۲حافظه نهان
عملکرد خوب در تسک‌های چند رشته‌ای و بهینه برای بازی‌ها و برنامه‌های کاربردیعملکرد خوب در تسک‌های تک رشته‌ای و برنامه‌های نیازمند Hyper-Threadingکارایی

لیتوگرافی اینتل و AMD

لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC یک تکنولوژی همگانی است که Apple و هواووی نیز از آن استفاده می کنند. در حقیقت AMD سی پی یو های خود را طراحی می کند و از طریق برونسپاری تولید می شود اما لیتوگرافی ۱۰ نانومتری Intel7 به صورت انحصاری توسط اینتل تولید می شود که محدودیت کمتری برای عرضه به بازار در زمان کمبود جهانی تراشه ها دارد.

داریور اینتل و AMD

 Infinity Fabric به AMD اجازه می دهد تا پردازنده های خود را به صورت قطعات کوچک مانند یک پازل  به همدیگر متصل کند که ثمره آن در پردازنده های بالارده Threadripper نمود دارد.

برای قسمت های تخصصی تر باید خلاصه بگویم اینتل برای درایور های خود مطمئن تر عمل می کند زیرا AMD هنوز هم با برخی از بایوس ها مشکل دارد. رقابت با یک رقیب قدرتمند و پرسابقه برای AMD کار راحتی نیست مخصوصا که اینتل محصولات شکست خورده کم نداشته است و در این زمینه بسیار با تجربه تر است.

امنیت اینتل و AMD

پردازنده ها از حملات هکرها در امان نیستند و در این خصوص هیچ نرم افزار امنیتی نمی تواند اقدامی بکند. روش خلاقانه هکرها با الگوگیری از فرآیندهای محاسباتی سبب هک شدن سیستم ها می شود که در این زمینه اینتل آسیب پذیری بیشتری داشته است هر چند که AMD نیز آسیب می بیند.

نتیجه گیری:

در این مقاله با استفاده از ۷ فاکتور موثر به مقایسه اینتل و AMD پرداختیم و سعی شد تا اطلاعات کاملی را به شما در این خصوص ارائه دهیم. در نهایت این شما هستید که تصمیم می گیرید برای کارتان کدام را انتخاب کنید.

https://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_core_i9_13900k-vs-amd_ryzen_9_7950x
https://cpu.userbenchmark.com/

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Helma گفت:

    ممنون از شما خیلی کامل و کاربردی بود

    1. mojtaba arabi گفت:

      خواهش می کنم. سعی کردیم تا یک مقاله خوب و تاثیر گذار به شما ارائه کنیم.

  2. یاسر گفت:

    در ایران کدام پردازنده بهتره؟

    1. mojtaba arabi گفت:

      در بازار ایران اقبال بیشتری به سی پی یو های اینتل هست و استقبال بیشتری میشه

  3. daskNism گفت:

    پس چرا همه توصیه می کنند که اینتل بخریم؟

    1. mojtaba arabi گفت:

      دلیلش اینه که سی پی یو های اینتل کلا خرابی کمتره و در مهم تری از اون اینه که گارانتی هیچ پردازنده ای توی ایران فعال نیست. یعنی گارانتی ندارن

  4. امیر گفت:

    امنیت سی پی یو ها چطوری توی خطر قرار می گیره؟ یعنی برای کاربران عادی هم خطرناکه؟

    1. mojtaba arabi گفت:

      هک و نفوذ همیشه هست اما مهم ارزشمندی اطلاعات هست که خب اطلاعات یک کاربر عادی ارزشی برای هکر ها نداره. هک بیشتر با اهداف تجاری و امنیتی انجام میشه و تا وقتی که یک هکر می تونه از یک شرکت بزرگ پول در بیاره مسلما دنبال من و شما نمیاد زیاد از این موضوع نگران نباشید.
      اما در هر صورت تولید کنندگان به سمت امنیت بیشتر حرکت می کنند.

  5. یوسف گفت:

    خیلی ممنون اطلاعات جالبی بود

    1. mojtaba arabi گفت:

      خواهش می کنم

enemad-logo